پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 119055
پيشنهادات موسويان براي لغو تحريم ها
تاریخ انتشار : 1393/07/07 13:04:27
نمایش : 1016
سيد حسين موسويان گفت: قدرتهاي بزرگ بپذيرند که ايران از پيشرفته ترين نوع سانتريفيوژ استفاده کند. يعني اينکه سانتريفيوژهاي فعلي نسل اول که ابدا هم اقتصادي نيستند با سانتريفيوژهاي پيشرفته جايگزين شودو ايران در يک دوره ۱۰ ساله سوخت بوشهر را با نسل جديد سانتريفيوژهايش تأمين کند؛ اين فرمول هم به نفع ايران است و هم مي تواند نگراني قدرتهاي بزرگ را برطرف کند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، مذاکرات ايران و کشورهاي ۱+۵ در نيويورک پس از ۱۰ روز در حالي به پايان رسيد که دو طرف مذاکره را بي نتبجه دانستند و البته تأکيد بر ادامه مذاکرات داشتند. مذاکراتي که طبق توافقي که در وين و در پايان ۶ ماه مذاکره بر اساس توافق ژنو به منظور تمديد به تأييد طرفين رسيد تا ۳ آذر ماه براي حضور توافق جامع زمان دارد.

گفته مي شود ادامه مذاکرات قرار است خيلي زود و در پي بازگشت اعضاي تيم هسته اي به کشور در يک پايتخت اروپايي از سر گرفته شود. اما مذاکرات نيويورک با وجود آنکه در يک فضاي نااميدي از سوي طرفين آغاز شد، قرار بود نقطه اميدي باشد براي حصول توافق تا ۳ آذر. بسياري از تحليلگران بر اين باور بودند که نيويورک مي تواند در حصول توافق نهايي سرنوشت ساز باشد و حضور سران کشورها در سازمان ملل و گفتگوهاي در سطوح بالا موجب گشايش امور شود.

البته با اين وجود، محمد جواد ظريف در صفحه توييتر خود در پايان مذاکرات نوشت: توافق جامع هسته‌اي ممکن است اما تصاوير غلط بايد از بين بروند. نبايد اين بار فرصت همانند سال ۲۰۰۵ دوباره از دست برود.

از سوي ديگر سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه گفت: مذاکرات هسته اي با ايران در مسير درستي در حال انجام است و توافق در مورد ۹۵ درصد از مسائل حاصل شده است.

خبرگزاري مهر در مصاحبه اي با سيد حسين موسويان به بررسي و تحليل آنچه در مذاکرات نيويورک رخ داد، پرداخت. سيد حسين موسويان، عضور ارشد تيم مذاکره کننده هسته اي ايران بوده است، در زماني که حسن روحاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي و مسئول پرونده هسته اي بود. موسويان اکنون به عنوان پژوهشگر در دانشگاه پرينستون فعاليت مي‌کند و بسياري او را از نزديکان تيم هسته اي مي شناسند.

مشروح اين مصاحبه را مي خوانيد :

مذاکرات هسته اي بي نتيجه نبود و پيشرفت خوبي هم داشت

مذاکرات هسته اي در نيويورک همان طور که مطلع هستيد بي نتيجه به پايان رسيد، ارزيابي شما از مذاکرات چيست؟ آيا از نظر شما همان طور که عنوان مي شود مسئله غني سازي و تعداد سانتريفيوژها و موضوع تحريم اصلي ترين اختلاف است يا موضوعات سياسي و اختلافات سياسي نقش پررنگ تري پيدا کرده اند؟

مذاکرات هسته اي بي نتيجه نبود و پيشرفت خوبي هم داشت. همانطور که آقاي لاورف وزير خارجه روسيه گفته چيزي نزديک به ۹۵ درصد کار مورد توافق قرار گرفته است. البنه پنج درصد باقي مانده، هم موارد بسيار سختي است که مي تواند در طي مذاکرات دو ماه آينده حل شود ضمن اينکه هيچ تضميني هم وجود ندارد.

دو طرف روي ۹۰ درصد متن توافق کرده اند

قبل از سفر به نيويورک دو طرف روي حدود ۷۰% متن توافق کرده بودند. با مذاکراتي که در نيويورک صورت گرفت حدود ۹۰% متن را توافق کرده اند. لذا مسير مذاکرات مثبت، کار آمد و سازنده بوده است. موارد باقيمانده هم عمدتا در مورد محدوده غني سازي و زمانبندي و روند برداشتن تحريمها است. مهم اين است که روي اصل انجام غني سازي در خاک ايران و اينکه کل تحريمهاي مربوط به هسته اي بايد برداشته شود، توافق وجود دارد. اختلافات سياسي در مجموع کمرنگ تر شده است و دو طرف درصدند با حل مسئله هسته اي، فضاي سازنده جديدي در روابط متقابل بوجود آورند.

-برخي معتقدند آمريکا و اروپا تلاش دارند مسئله داعش و مسائل منطقه را وارد پرونده هسته اي ايران کنند و براي استفاده از نقش ايران در حل مسائل منطقه از پرونده هسته اي در شرايط کنوني به عنوان يک عامل فشار استفاده کنند؟

اين مطلب حقيقت ندارد و کاملا بي اساس است.

قدرت هاي بزرگ قبول کرده اند ايران نهايتا خود سوخت بوشهر را تأمين کند



در موضوعات اختلافي به ويژه مسئله سانتريفيوژ ها پيشنهاد شما با توجه مسئله ١٩٠ هزار سو که از سوي ايران مطرح و رقم هايي که طرف مقابل مطرح کرده است چيست؟ فکر مي کنيد اين مسئله با چه راه حلي قابل رفع است؟

ببيند اينکه نيروگاه بوشهر به ۱۹۰ هزار سو سوخت در سال احتياج دارد يا ۱۰۰۰۰۰ سو، اين مسئله فني است که بين کارشناسان مورد بحث است. دوم اينکه اين مقدار سوخت مورد نياز فوري و امروز و فرداي ايران نيست. مسئله مربوط به ۸ سال آينده است که قرارداد سوخت بين ايران و روسيه به پايان مي رسد. ايران معتقد است که بلافاصله بايد سوخت را خود جايگزين کند و طرف مقابل هم مي گويد با يک فاصله زماني بيشتر اين جايگزيني صورت گيرد.

مهم اين است که قدرت هاي بزرگ قبول کرده اند که نهايتا ايران خودش سوخت بوشهر را تامين کند. اينکه ۷ يا ۲۰ سال ديگر اين امر محقق شود، چيزي است که چانه زني درباره آن ادامه دارد.

پيشنهاد حل مسئله تعداد سانتريفيوژها / طرف مقابل بپذيرد ايران از پيشرفته ترين سانتريفيوژ استفاده کند

از نظر من راه حل مرضي الطرفين اين است که قدرتهاي بزرگ بپذيرند که ايران از پيشرفته ترين نوع سانتريفيوژ استفاده کند. يعني اينکه سانتريفيوژهاي فعلي نسل اول که ابدا هم اقتصادي نيستند با سانتريفيوژهاي پيشرفته جايگزين شود. اگر اين توافق شود يعني اينکه ايران به ۴ -۵ سال زمان احتياج خواهد داشت تا تحقيقات و توسعه و راه اندازي چند آبشار و در مرحله بعد يک پايلوت ۳۰۰۰ تايي را به نتيجه برساند. پس از اين مرحله مي توان بتدريج و ظرف ۵ تا ۶ سال ظرفيت را توسعه داد تا مثلا در يک دوره ۱۰ ساله ايران سوخت کامل بوشهر را با نسل پيشرفته و اقتصادي سانتريفيوژهايش تامين کند. اين فرمول هم به نفع ايران است چون غني سازي اقتصادي دارد و هم مي تواند نگراني قدرتهاي بزرگ را برطرف کند، چون زمان بر است.

هيأت آمريکايي بيشترين زمان را در مذاکرات صرف کرد/ روسيه نقش مثبت تري ايفا مي کند

روس ها هم اعلام کرده اند در دور جديد پيشنهاداتي به ايران داشته اند، آيا از جزييات پيشنهاد اطلاعي داريد و نقش روسيه را چطور ارزيابي مي کنيد با توجه به اينکه دفعات ديدار بين ايران و روسيه در مذاکرات نيويورک به نسبت گذشته افزايش داشته است آيا روسيه نقش فعال تري را ايفا مي کند؟

روسيه نقش مثبت تري ايفاء مي کند. پيشنهادات روسها هم اگر صلاح باشد توسط مذاکره کننده گان بايد اعلام شود. اما يک مطلب بسيار مهم است و آن اينکه همه اعضاء ۵+۱ شامل آمريکا واقعا بدنبال تحقق اين توافق هستند. در اين دور از مذاکرات هم بيشترين وقت و انرژي را هيئت آمريکايي صرف کرد تا شايد به توافق برسند.

منطق لغو تحريم ها براي حضول توافق جامع / ابتدا تحريم هاي اروپا سريع برداشته شود

گفته مي شود که ايران به دنبال لغو يک جاي همه تحريم هاست با توجه به اينکه اين مسئله از موضوعات اصلي اختلاف است چه راهکاري را عملي مي دانيد؟

سه دسته تحريم برعليه ايران وجود دارد. تحريم هاي يکجانبه آمريکا، تحريم هاي يکجانبه اروپا و تحريم هاي سازمان ملل.

از نظر سياسي تحريم هاي سازمان ملل مهم تر است و از نظر تاثير بر اقتصاد ايران تحريم هاي يکجانبه اروپا و آمريکا بسيار مهمتر و موثرتر هستند. ايران معتقد است که کل تحريمها سريع و ظرف چند ماه برداشته شود. قدرتهاي جهاني بدنبال يک نوع زمان بندي هستند که تحريمها بتدريج در يک دوره زماني بگونه اي برداشته شود که منتهي به پايان دوره توافقنامه شود.

بنظرم واقع بينانه خواهد بود که ابتدا و سريع کل تحريمهاي اروپا که شامل بانک مرکزي و نفت و سوئيفت است تعليق شود و بلافاصله تحريمهاي يک جانبه آمريکا و نهايتا زمانبندي بگونه اي توافق شود که کل تحريمها شامل تحريمهاي سازمان ملل قبل از پايان رياست جمهوري اوباما برداشته شود.

صرف ديدارهاي سطح عالي به معني عقب نشيني طرفين از مواضع خود نيست

مذاکرات نيويورک پيش از آغاز به دليل حضور سران در نيويورک به نظر مي توانست شرايطي را فراهم کند که برخي اختلافات مرتفع شود اما اين طور نشد و اين در حالي بود که آقاي روحاني در اغلب ديدارها و مذاکرات به موضوع هسته اي اشاره داشت. شما حضور رئيس جمهور در نيويورک را در اين راستا چگونه ارزيابي مي کنيد؟ آقاي روحاني ديداري با کامرون در نيويورک داشت که در پي آن کامرون اظهاراتي را بر عليه ايران مطرح نمود، دولت در اين باره مورد انتقاد مجلس و برخي ديگر قرار گرفته است، ارزيابي شما از اين ديدار و حواشي آن چيست؟

در اين سفر در عاليترين سطح بين المللي با رييس جمهور و وزير خارجه ابران ديدار شد و ارتقاء جايگاه سياسي جهاني ايران به نمايش گذاشته و تثبيت شد. با اين ديدارها رهبران جهاني در واقع نقش و نفوذ ايران را به رسميت شناختند. اما ديدارهاي سطح عالي هم به معني اين نيست که دو طرف به صرف ديدار از مواضع خود عقب نشيني کنند. ديدار سران ايران و انگليس هم از همين مقوله است.

دکتر روحاني هم با سران عالي غرب ملاقات کرد و هم سياستهاي غرب را به چالش کشيد و رد کرد. به هرحال ايران و غرب در مورد تروريسم و حقوق بشر و تسليحات کشتار جمعي و پروسه صلح خاور ميانه اختلافات اساسي و ديرينه دارند. نفس ديدار هاي سطح بالا به اين معني است که ايران کشور مهم و تعيين کننده و قابل مذاکره است و شانس تفاهم وجود دارد. از شروع ديدارهاي سطح بالا بايد استقبال کرد اما توقع اينکه همه مواضع دو طرف در يک ديدار و با يک ديدار بايد حل شود، هم واقع بينانه نيست. انتقال از دوره تقابل به دوره ماه عسل سياسي حداقل يک دهه زمان نياز دارد به شرطي که اراده ها با همه ابزارهايش فراهم باشد.

در مجموع سفر موفقيت آميزي بود. هئيت ايراني تلاش کرد بحران اصلي خاورميانه که خشونت و تروريسم است را خوب تشريح و راهکار هاي مناسب ارائه دهد. تهديدي که گروه تروريست بين المللي داعش و ساير گروه‌هاي تروريستي در منطقه به وجود آورده‌اند، آسيب پذيري منطقه‌ با توجه به ساختار دولت‌هاي شکننده و ضعيف ناشي از عدم توسعه سياسي و اقتصادي، کشورهاي بي صاحب مثل ليبي، استراتژي غلط غرب براي حل بحرانهاي منطقه‌ و بالاخره هم مسئله هسته‌اي ايران محورهايي بود که هيئت ايراني در دستور کار خود داشت و مذاکرات و راه حلهاي خوبي هم در ملاقاتها و در افکار عمومي ارايه کرد.

شانس حصول توافق نهايي واقعي و جدي است/ در صورت عدم حصول توافق مذاکرات ادامه خواهد يافت

با توجه به همه اين مسائل فکر مي کنيد حصول توافق جامع تا ٣ آذر ماه امکان پذير باشد؟ در صورت عدم حصول توافق مسير مذاکرات به چه سمتي خواهد رفت آيا متوقف مي شود و يا دو طرف وارد مسير جديدي خواهند شد؟

بنظرم شانس حصول توافق نهايي واقعي و جدي است و اگر هم تا سه ماه ديگر توافق جامع نهايي حاصل نشود، مذاکرات ادامه خواهد يافت و دو طرف از شروع دوره تقابلي جديد پرهيز خواهند کرد.

گفته مي شود در لابي هاي غير رسمي ايران و آمريکا شما به عنوان يکي از افراد نزديک به دولت نقش داشته ايد، در اين باره توضيح دهيد.

نقش من در دولت آقاي احمدي نژاد و آقاي روحاني يکي بوده و آنهم کار در حوزه ديپلماسي عمومي و افکار عمومي. دولتمردان آقاي روحاني در سطح وزير و معاونين بطور شفاف و رسمي تماس و ملاقات دارند و لذا نيازي به لابي غير رسمي ندارند. خلاء بزرگ در هر دو دوره در بخش ديپلماسي عمومي و افکار عمومي در جهان غرب بوده است. لذا وظيفه ملي خود مي دانم که بدون وابستگي به دولت و بي جيره و مواجب از منافع مردم و کشور در صحنه افکار عمومي، رسانه ها، انديشکده ها و مراکز علمي و آکادميک دفاع کنم
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html